Gazociąg Gdańsk – Gustorzyn, który jest częścią lądową Programu FSRU, jest na etapie budowy, a obecnie prace przekroczyły półmetek. Inwestycja wspierana przez KPO ma zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Polski i stworzyć nowy punkt wejścia gazu do krajowej sieci przesyłowej.
W Zatoce Gdańskiej prowadzone są prace przygotowawcze do budowy nabrzeża cumowniczego i gazociągu podmorskiego, natomiast na lądzie – trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk – Gustorzyn o długości 250 kilometrów. Gazociąg składa się z trzech odcinków: Kolnik – Gdańsk (34 km), Gardeja – Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn – Gardeja (128 km).
Część lądowa FSRU jest na bardzo zaawansowanym etapie prac budowlanych. Jak informuje Gaz-System, na ukończeniu jest rozwożenie i układanie rur wzdłuż przyszłej nitki gazociągu. Trwają prace spawalnicze, montażowe, układkowe i ziemne. Zakończono już połowę robót liniowych, a na odcinku Gustorzyn – Gardeja jeszcze w 2025 roku rozpocznie się proces zwracania nieruchomości ich właścicielom. Budowa części lądowej Programu FSRU zakończy się w IV kwartale 2026 roku.
W części lądowej FSRU budowanych jest 15 obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, powstaje jedna z największych w Polsce Stacji Pomiarowych o przepustowości 1,5 mln m³/h. W Kolniku, w gminie Pszczółki, budowany jest Węzeł Rozdzielczy Gazu, gdzie infrastruktura przesyłowa i instalacje do oczyszczania i pomiaru gazu o tej samej przepustowości realizowane są na około pięciu hektarach terenu, czyli podobnej powierzchni, jaką zajmuje budynek stadionu Polsat Plus Arena w Gdańsku.
Dodatkowo, w ramach prac budowlanych, wykonywane są 193 przekroczenia bezwykopowe pod ciekami wodnymi, drogami i liniami kolejowymi. Są wykonywane m.in. metodą Direct Pipe, minimalizującą ingerencję w środowisko. Najdłuższe z nich to przekroczenie rzeki Martwej Wisły (1042 m), Wisły (1010 i 670 m), Drwęcy (536 m) oraz drogi S7 (633 m) i Kanału Młyńskiego (558 m). Jak tłumaczy inwestor, Direct Pipe jest najnowocześniejszą technologią bezwykopowej instalacji rurociągów stalowych. Łączy ona zalety technologii mikrotunelowania z technologią horyzontalnego przewiertu sterowanego (HDD). Metoda Direct Pipe umożliwia wykonanie otworu wiertniczego wraz z ułożeniem rurociągu w jednoetapowym procesie instalacji. Podobnie jak przy wykonywaniu mikrotunelowania urobek jest skrawany przez głowicę mikrotunelową, a następnie transportowany do systemu separacji rurociągami transferowymi znajdującymi się wewnątrz instalowanego rurociągu. Lokalizacja trasy i położenie rurociągu podczas procesu wiercenia odbywa się przy ciągłej nawigacji z zastosowaniem żyrokompasu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.